Omara
Portuondo
|
Η Omara Portuondo Peláez γεννήθηκε στις 29 Οκτωβρίου 1930 στην περιοχή της Κάγιο Ουέσο στην Αβάνα.
Από μικρή ήρθε σε επαφή με τα
καλύτερα τραγούδια τη Κούβας, καθώς
άρεσε στους γονείς τους να τραγουδούν στο σπίτι και έτσι ήρθε σε επαφή με
το λαϊκή μουσική (τρόβα) και με πασίγνωστα τραγούδια όπως το "La bayamesa", του Sindo Garay, το “Veinte años", της María
Teresa Vera κ.α.
Ο πατέρας της ήταν ένας γνωστός παίκτης του μπέιζμπολ, και είχε φίλους μουσικούς, ποιητές και συγγραφείς. Πολλά από αυτά τα τραγούδια που γνώρισε και τραγούδησε παιδί, στην συνέχεια τα ενσωμάτωσε στο ρεπερτόριό της.
Ο πατέρας της ήταν ένας γνωστός παίκτης του μπέιζμπολ, και είχε φίλους μουσικούς, ποιητές και συγγραφείς. Πολλά από αυτά τα τραγούδια που γνώρισε και τραγούδησε παιδί, στην συνέχεια τα ενσωμάτωσε στο ρεπερτόριό της.
Με την αδελφή της Haydee
τραγουδούσαν ερασιτεχνικά, λαϊκά τραγούδια, μέχρι την στιγμή που
ενώθηκαν με το γκρούπ “Swing Loquibambia” του πιανίστα Frank Emilio και του κιθαρίστα José
Antonio Méndez. Με αυτούς και άλλους συνθέτες και ερμηνευτές προσχώρησαν
στην λεγόμενο “grupo del filin” που θα μεταμόρφωνε το κουβανικό τραγούδι,
δίνοντας του περισσότερη ελευθερία
έκφρασης και αρμονίας. Δίπλα στον Ángel Díaz, η Omara εξελίσσεται και έτσι προέκυψαν τα τραγούδια των “Παιδιών
του filin”: των César
Portillo de la Luz, José Antonio
Méndez, Niño Rivera και Ñico Rojas, μεταξύ
άλλων.
Εμφανίστηκε σε προγράμματα του ραδιοφωνικού σταθμού “Mil Diez”, τραγουδώντας ένα ρεπερτόριο στα αγγλικά με το
γκρούπ “Loquibambia” και εκεί ένας
εκφωνητής του σταθμού την βαφτίζει "Η
Νύφη του filin” , και σε λίγο καιρό, υιοθετεί
το καλλιτεχνικό όνομα Omara
Brown.
Στα μέσα της δεκαετίας του 1940 η
αδελφή της Haydee εντάσεται στο μπαλέτο
του διάσημου καμπαρέ “Tropicana”, και
συχνά πυκνά, ο Omara την συνοδεύει στις πρόβες. Ώσπου κάποια στιγμή, όταν προκύπτει κάποιο
απροσδόκητο κενό στην πρεμιέρα μιας παράστασης, αρπάζει την ευκαιρία. Έτσι
κέρδισε τα πρώτα της χρήματα σαν μέλος
της χορωδίας και πήρε την ταυτότητα μέλους της Ένωσης Καλλιτεχνών,
σχηματίζοντας αργότερα χορευτικό ζευγάρι με τον Rolando Espinosa.
Μπαίνει στο κουαρτέτο του πιανίστα και συνθέτη Orlando
de la Rosa, αντικαθιστώντας την Elena Burke και στην συνέχεια παραμένει
σε αυτό, μαζί με την Elena, τον Aurelio
Reynoso και τον Roberto Barceló. Στις αρχές
της δεκαετίας του 50, το κουααρτέτο εμφανίζεται στις Ηνωμένες Πολιτείες και
πραγματοποιεί εξάμηνη περιοδεία.
Cuarteto
D'Aida
|
Εντάσσεται για λίγο στην γυναικεία
ορχήστρα “Anacaona”, στην οποία
τραγουδά επίσης η Moraima Secada. Εμφανίζεται για λίγο στην Αιτή και επιστρέφει πίσω στην Κούβα για να συμμετάσχει στο
χορευτικό σύνολο του Alberto Alonso. Το 1952, με τις Elena,
Moraima και Haydée φτιάχνουν το γυναικείο φωνητικό κουαρτέτο “D'Aida”, για πολλούς -τόσο φωνητικά όσο και σκηνικά- το καλύτερο της Κούβας, που
διευθύνει ο πιανίστας Aida Diestro. Το σχήμα κάνει το ντεμπούτο του στην
τηλεόραση και στην συνέχεια εμφανίζεται
σε φημισμένα νυχτερινά κέντρα όπως το “Montmartre”
, το “Sans Souci” και το “Tropicana”, όπου
εμφανίζεται μαζί με τον Nat King Cole.
Η Ομάρα παρέμεινε σε αυτό το κουαρτέτο για δεκαπέντε χρόνια. Το 1957 κάνουν τον πρώτο μεγάλο τους δίσκο με την δισκογραφική εταιρεία “RCA” με την ορχήστρα του Chico O’Farrill , και αμέσως μετά, κάνουν δίσκο με τους Lucho Gatica και Fernando Albuerne.
Η Ομάρα παρέμεινε σε αυτό το κουαρτέτο για δεκαπέντε χρόνια. Το 1957 κάνουν τον πρώτο μεγάλο τους δίσκο με την δισκογραφική εταιρεία “RCA” με την ορχήστρα του Chico O’Farrill , και αμέσως μετά, κάνουν δίσκο με τους Lucho Gatica και Fernando Albuerne.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου