11 Ιανουαρίου 2016

Αυτοαπασχολούμενοι στην Κούβα: συγκλήσεις και αποκλίσεις (2/4)

José Raul Acosta Artiles
Kέντρο Διαχείρισης Τεχνογνωσίας και Τεχνολογίας / Gecyt
εφημερίδα Empresa Nueva


1o Mέρος: Γενικά
2o Mέρος:
Αυτοαπασχόληση και χωροταξικός σχεδιασμός, Επικοινωνιακή στήριξη
3o Mέρος: Δικαιώματα και πρόσβαση στην εργασία
4o Μέρος: Παράρτημα (Σχετικά δημοσιεύματα καθημερινών εφημερίδων)

Aυτοαπασχόληση και χωροταξικός σχεδιασμός


Δεν υπήρξε πάντα επαγρύπνηση για το σεβασμό των πολεοδομικών ρυθμίσεων. Βεράντες, γκαράζ, συμπεριλαμβανομένων και κατοικιών που ήταν μέρος της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς, καταλήφθηκαν από τις νέες επιχειρήσεις, που δεν ενσωματώθηκαν σε όλες τις περιπτώσεις με αρμονικό τρόπο στην αρχιτεκτονική της πόλης. Όλο αυτό δεν ήταν θετικό.

Κάποιοι από αυτούς τους χώρους είναι αισθητικά ανεπαρκείς και υπολείπονται μιας καλής εικόνας, στοιχεία που δίνουν χώρο στον πολλαπλασιασμό της λεγόμενης “κουλτούρας του μικρομάγαζου” (cultura del timpiriche). Για τον εκλιπόντα αρχιτέκτονα Mario Coyula, μέχρι και το τελευταίο μαγαζάκι πρέπει να έχει αρμονία και να είναι ευχάριστο στην όψη, αλλά αυτό δεν συμβαίνει στην πλειοψηφία των περιπτώσεων.

Στην Έκθεση της Επιτροπής για την Πόλη την Αρχιτεκτονική και την Κληρονομιά, του 8ου Συνεδρίου της Ένωσης Συγγραφέων και Καλλιτεχνών της Κούβας (UNEAC), που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Απρίλη, επισημάνθηκε ότι οι δραστηριότητες από πλευράς των αυτοαπασχολούμενων έχουν αλλάξει την εικόνα της πόλης, σε άλλες περιπτώσεις προς το καλύτερο και σε άλλες προς το χειρότερο και αναφέρει συγκεκριμένα:

Ακατάλληλες αλλαγές χρήσεων, παραβιάσεις των πολεοδομικών ρυθμίσεων και κακώς νοούμενη οικονομία, είναι στοιχεία που έχουν μεγαλώσει την επιδείνωση της εικόνας των πόλεών μας.

Ο μη κρατικός τομέας έχει αποκτήσει ισχύ και μπορεί να είναι ένας μηχανισμός προόδου της τοπικής οικονομίας όταν καθοδηγείται κατάλληλα. Σήμερα αυτή η δραστηριότητα ξετυλίγεται στην πόλη με ασαφή τρόπο, αφού ο αυτοαπασχολούμενος δεν θεωρείται επενδυτής, που σαν τέτοιος έχει δικαιώματα και υποχρεώσεις, πέρα από την πληρωμή του φόρου.

Ωστόσο είναι επίσης γεγονός, ότι έχουν οικοδομηθεί και ανακαινιστεί διάφορα κτίσματα που έχουν έναν θετικό αντίκτυπο στην αναζωογόνηση του αστικού περιβάλλοντος. Μεταξύ άλλων ξεχωρίζουν οι αποθήκες του Σαν Χοσέ, σχέδιο που προωθήθηκε από το Γραφείο των Ιστορικών της Αβάνας για να συγκεντρώσει εκείνους που ασχολούνται με την χειροτεχνία.

Επικοινωνιακή στήριξη

Η προωθητική επικοινωνία είναι άλλο ένα από τα θέμα που υποχρεωτικά εγκαθιδρύθηκε στον μη κρατικό τομέα. Η διαφορετικότητα των προϊόντων και των υπηρεσιών προβάλλεται κάποιες φορές με εμπειρικό τρόπο και άλλες με επαγγελματικό, μέσω της επικοινωνίας. Σήμερα η μάζα των αυτοαπασχολούμενων βρίσκει νέα μέσα, ανακαλύπτει νέους τρόπους, μεταξύ αυτών μιμείται και ξένα μοντέλα.

Οι νέοι επιχειρηματίες και οι επιχειρήσεις, συναγωνίζονται αναγκαστικά για μια αποδοτική και αποτελεσματική διαχείριση της επικοινωνίας. Όχι μόνο πασχίζουν να δημιουργήσουν τη δική τους ταυτότητα από τα οπτικά στοιχεία, αλλά επίσης και τη δημόσια εικόνα και τη φήμη των μικρών τους επιχειρήσεων καθώς και την πίστη, ένα στοιχείο που αποτελεί κομβικό σημείο για την ανταγωνιστικότητα, πολύ κομβικό σε τομείς που συνδέονται με την παρασκευή και πώληση τροφίμων, την ενοικίαση κατοικιών, δωματίων και χώρων.

Τα κέρδη είναι ορατά, πάνω απ όλα στην επικοινωνία με τον πελάτη, στοιχείο το οποίο σε γενικές γραμμές, πρέπει να κερδίσει τον χώρο από τις υπηρεσίες. Επίσης στην καθιέρωση νέων “εμπορικών σημάτων” (μάρκες) καταγράφονται θετικές εμπειρίες.

Υπάρχουν ακόμη περιθώρια, αφού είναι λίγα τα στηρίγματα και τα μέσα που βρίσκουν αυτοί οι επιχειρηματίες για να δώσουν δημοσιότητα στα προϊόντα τους. Δεν αρκεί να προσφέρουν μόνο αναγνωρισιμότητα στις επιχειρήσεις τους με έναν προσανατολισμό στην αγορά, πρέπει επίσης να ανταποκριθούν στη ζήτηση της πληροφορίας για ικανοποιήσει το κοινό τις ανάγκες τους.

Σύμφωνα με το site Cubadebate:

[...] τα προιόντα και οι υπηρεσίες, ειδικότερα τα καινούργια, που προσφέρουν οι κρατικές μονάδες σαν αποτέλεσμα της διεύρυνσης της εξειδίκευσης και της προβολής των επιχειρήσεων, πρέπει να γνωστοποιούνται έγκαιρα και αναλυτικά στον πληθυσμό [...].

Αναφέρεται όχι μόνο στην πληροφόρηση σχετικά με τα χαρακτηριστικά αυτών των προιόντων και υπηρεσιών αλλά και στις τιμές τους καθώς και στα δικαιώματα των ανθρώπων που θέλουν να τα αγοράσουν, τις διεκδικήσεις, τις επιστροφές κ.α.

Είναι προφανές ότι αυτή η πληροφόρηση είναι ακόμη ανεπαρκής και πρέπει να βρεθούν δημιουργικά οι δρόμοι και ο τρόπος που θα επιτρέπουν να γίνεται συστηματικά και να προσφέρεται στο κοινό για να μπορεί να αποφασίζει πως θα κατευθύνει καλύτερα τις επιλογές του.

Ένα άλλο νέο φαινόμενο στους δρόμους και στις σελίδες που προωθείται η αυτοαπασχόληση είναι η σημασία των ξένων διαφημιστικών προτύπων, που ευνοούν την ακατάλληλη παρουσίαση της γυναίκας σε αυτά τα μέσα. Στερεότυπα σχετιζόμενα με την ομορφιά ή την περιποίηση του σώματος εμφανίζονται με τρόπο προσβλητικό στις ανακοινώσεις για επαγγέλματα και εργασίες παραδοσιακά γυναικείες, χωρίς να αφήνουμε έξω και αυτές που χρησιμοποιούν τη γυναίκα ως σεξουαλικό σύμβολο στο βωμό της προώθησης και πώλησης προϊόντων ή υπηρεσιών. Κάποιες από αυτές τις ανακοινώσεις, είναι άσχετες με το θέμα και κάποιες άλλες αρνούνται τη διαφορετικότητα του φύλου, της εθνικότητας και της φυλής.

Συνεχίζεται
1ο μέρος      3ο μέρος      4ο μέρος


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα πιο διαβασμένα της βδομάδας

Ενδιαφέροντα ιστολόγια